• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Flexkontot - Nu med Swish, ingen UC
5. Brixo - Lån utan UC
6. Klaralån - Lån utan UC
7. Merax - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Nstart - Nystartslån
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC

Fick samlingslån på 900 k (aprilskämt)

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 707
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 129
Mottagna reaktioner
2 509
Poäng
1 707
Tror att dom på forumet som tjänar högre summor verkar jobba inom IT-sektorn. @Lize tror jag bör ha koll på lönenivån i den branschen men verkar genomgående tjäna otroligt bra. Tyvärr kan man själv inget med datorer :D
Det är ett mycket brett spektra på lönerna, tror att medellönen för en IT-konsult ligger på drygt 45 tkr/månad en nätverkstekniker tjänar mindre. Visst kan man tjäna mycket pengar, men då måste man få ett toppjobb som CIO på något större företag och i rätt bransch, tror att din bransch @Terry_ betalar högst samt att man befinner sej i "rätt" del av landet, Stockholm exempelvis.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 575
Mottagna reaktioner
7 010
Poäng
4 807
Jag jobbar som undersköterska (utbildad såklart) och får slita r*ven av mig för att komma över 280 000 kr per år.
Studerar vid sidan av och är klar i höst. Det jag ser fram emot mest är att få en värdig lön för tolka mig rätt, det har man sällan som USKA just nu. Särskilt i dessa tider med allt man utsätter sig för och arbetstiderna.
Man hör inte lika många uskor klaga över lönen som sjuksköterskor gör, i alla fall i media. Hur kommer det sig när er lön halkar efter så mkt jämfört med sjuksköterskornas? Självklart ska högre utbildning ge högre lön men ändå.
 

MAL

Kunnig medlem
Poäng: 112
Blev medlem
5 Mars 2017
Meddelanden
119
Mottagna reaktioner
24
Poäng
112
Man hör inte lika många uskor klaga över lönen som sjuksköterskor gör, i alla fall i media. Hur kommer det sig när er lön halkar efter så mkt jämfört med sjuksköterskornas? Självklart ska högre utbildning ge högre lön men ändå.

Största skillnaden för att usk löner hamnar efter är pga att undersköterska inte är ett skyddat yrke, och kräver ingen legitimation. En undersköterska är vad en arbetsgivare tycker en undersköterska ska vara i princip, kan vara allt från 0 tidigare erfarenhet och utbildning till att ha gått på gymnasiet. Jävla va folk snackar ner sjuksköterskor då, det är inte lätt ska jag säga. En sjuksköterska behöver ha minst lika bra koll på läkemedel som läkare som ordinerat dessa, så många gånger jag stött på en läkare som ordinerar helt fel. Har jag då gett den dosen av ett läkemedel så är det jag som blir av med legitimationen. Jag kan bli beordrad att jobba även fast jag redan jobbat 14 timmar i sträck, säger jag nej är det jobbvägran och risk att förlora jobb och legitimation. Är jag inte 100 % fokuserad på mitt jobb så missar jag lätt en försämring av en patient, missar jag det så kan personen DÖ. Så många personer jag sett bli sämre inom minuter och vara på gränsen att dö, eller har dött. Lätt att utifrån säga att sjuksköterskor klagar över löner och över mycket jobb, men har man inte jobbat inom sjukvården så har man ingen rätt att uttala sig heller, för har jag en dålig dag, då dör folk. Så är det. Lönen återspeglar sig inte alls i det, och de drömlönerna på 70+ tusen är det inte alls många som tjänar, inte inom akutsjukvård i alla fall. Så tänk till en gång till innan man skriver skit, för de flesta har inte en aning om hur det är.
 

Myra

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 807
Moderator
Årets mest hjälpsamma
Blev medlem
30 Juni 2015
Meddelanden
10 575
Mottagna reaktioner
7 010
Poäng
4 807
Största skillnaden för att usk löner hamnar efter är pga att undersköterska inte är ett skyddat yrke, och kräver ingen legitimation. En undersköterska är vad en arbetsgivare tycker en undersköterska ska vara i princip, kan vara allt från 0 tidigare erfarenhet och utbildning till att ha gått på gymnasiet. Jävla va folk snackar ner sjuksköterskor då, det är inte lätt ska jag säga. En sjuksköterska behöver ha minst lika bra koll på läkemedel som läkare som ordinerat dessa, så många gånger jag stött på en läkare som ordinerar helt fel. Har jag då gett den dosen av ett läkemedel så är det jag som blir av med legitimationen. Jag kan bli beordrad att jobba även fast jag redan jobbat 14 timmar i sträck, säger jag nej är det jobbvägran och risk att förlora jobb och legitimation. Är jag inte 100 % fokuserad på mitt jobb så missar jag lätt en försämring av en patient, missar jag det så kan personen DÖ. Så många personer jag sett bli sämre inom minuter och vara på gränsen att dö, eller har dött. Lätt att utifrån säga att sjuksköterskor klagar över löner och över mycket jobb, men har man inte jobbat inom sjukvården så har man ingen rätt att uttala sig heller, för har jag en dålig dag, då dör folk. Så är det. Lönen återspeglar sig inte alls i det, och de drömlönerna på 70+ tusen är det inte alls många som tjänar, inte inom akutsjukvård i alla fall. Så tänk till en gång till innan man skriver skit, för de flesta har inte en aning om hur det är.
Jag tror inte att ngn "snackar ner" sjuksköterskorna. Har vänner som är uskor och vänner som är sjuksköterskor. Min reflektion gäller en iakttagelse att just i media är det sen flera år tillbaka mkt prat om sjuksköterskornas dåliga löner och extremt svåra arbetsuppgifter och en arbetsbörda som är på gränsen till outhärdlig. Därför blev jag nyfiken varför man hör så lite om uskornas lön och arbetsvillkor, för jag vet att de flesta inte är nöjda med varken det ena eller det andra.
Min uppfattning är (av det jag ser och läser) att de som är mest missnöjda med sina löner och arbetsvillkor är sjuksköterskor, lärare och på senare tid även poliser.

Som jag skrev så ska självklart högre utbildning ge högre lön. Däremot så visste jag inte att man kunde bli uska utan utbildning, direkt efter gymnasiet, jag trodde att alla uskor har idag utbildning.

Sen finns det en annan aspekt och det är att det faktiskt inte är vem som helst som passar att jobba inom vården eller äldreomsorgen för den delen. Man jobbar inte bara med människor vilket i sig ställer krav utan med sköra människor och vissa ska bara inte göra det.
 

Fina

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 597
Blev medlem
1 Augusti 2018
Meddelanden
1 177
Mottagna reaktioner
589
Poäng
597
@Myra Jag tror absolut att det är som @MAL skriver vad gäller lönerna att undersköterska inte kräver legitimation bland annat. Lönen ska definitivt återspegla studietiden och så vidare.
Jag jobbar, tyvärr, på ett ställe som är ganska känt för att ge dålig lön. Så fort jag får chansen kommer jag byta, dock inte enbart för lönens skull.
SSK hyser jag stor respekt för. Jag ser varje dag på jobbet vilken kunskap besitter och vilket enormt ansvar de har. All cred till dem utan att förminska min egen roll som USKA.
Vården generellt borde ju, enligt mig, få ett lyft lönemässigt. Men den diskussionen är ju redan rätt het och inget vi behöver ta här. Hehe.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp